Round Eyes in the Middle Kingdom
Filmmaker Ronald Levaco werd in 1940 uit Russische ouders in China geboren. In 1950, kort na de communistische machtsovername, emigreerde het gezin naar de Verenigde Staten. ROUND EYES IN THE MIDDLE KINGDOM is ontstaan uit Levaco's nieuwsgierigheid naar de ervaringen van Oost-Europeanen die aan het eind van de jaren veertig besloten om niet te vluchten voor Mao's regime. Hoofdpersoon in de film is de Poolse jood Israel Epstein, die als tweejarige met zijn ouders van Polen naar China emigreerde. Toen Epsteins ouders in 1938 uit angst voor de communistische machtsovername naar de Verenigde Staten vertrokken, koos Epstein voor een toekomst in China. Hij trouwde een Chinese vrouw, kreeg twee kinderen en woont nog steeds in China. Epstein sloot zich in de jaren veertig aan bij de communisten en is hen tot op heden trouw gebleven. Zijn communistische idealisme overleefde zelfs zijn vijfjarige opsluiting tijdens de Culturele Revolutie, toen hij zoals zovelen door de Rode Gardisten van slapheid en verraad werd beschuldigd. ROUND EYES IN THE MIDDLE KINGDOM portretteert niet alleen door middel van interviews en archiefmateriaal het leven en de ideeën van Epstein, maar gaat ook in op de positie van de filmmaker, die met een mengeling van genegenheid, bewondering en onbegrip Epsteins leven beziet. Levaco: "Hij durfde het pad in te slaan waarvan zelfs vele rondogen (Chinese bijnaam voor westerlingen) ontdekten dat het het enige juiste was voor China".