London: The Modern Babylon
Ooit was Londen, als hoofdstad van het Britse keizerrijk, het centrum van de wereld. En in zekere zin is het dat nog steeds. Deze bruisende smeltkroes van culturen is de hoofdrolspeler in Julien Temple's ode, een cinematografische tijdreis door 'zijn' stad. Met behulp van prachtig archiefmateriaal en interviews met muzikanten, schrijvers, artiesten én de gewone man, wordt een compleet beeld geschetst van alle facetten van deze wereldstad. Een ronduit swingende geschiedenis van een metropool, met behulp van de eerste filmbeelden van de Britse hoofdstad aan het begin van de twintigste eeuw en beroemde literaire citaten uit de kokers van onder meer Roald Dahl en W.B. Yeats. Plus een rijkelijk aanwezige soundtrack vol baanbrekende Britse muziek, met nummers van The Clash en Underworld tot The Sex Pistols en David Bowie. Het resultaat is een wervelende tijdreis die eindigt bij de voorbereidingen van de Olympische Spelen in de zomer van 2012. Bijzondere archiefbeelden, voorzien van geluid, worden afgewisseld door Temple's eigen opnames en registraties van de vele camera's die overal in Londen hangen - meer dan in welke stad ook. Temple's rake montage laat vervolgens zien hoeveel er veranderd is en wat, soms heel verrassend, juist hetzelfde gebleven is.