Battleship Potemkin
De meest bekende Russische speelfilm deed in 1925 autoriteiten in West-Europa verschrikt naar de schaar grijpen of de film in zijn geheel verbieden. Hun schrik werd niet alleen veroorzaakt door de revolutionaire boodschap van de film, maar ook door de nieuwe filmtaal. Filmmaker Sergei Eisenstein benutte als geen andere filmmaker voor hem de mogelijkheden van de montage in het manipuleren van de kijker. De film verhaalt over de opstand die in 1905 uitbrak onder de matrozen op de PANTSERKRUISER POTEMKIN, die in verzet kwamen tegen hun mensonwaardige behandeling. Als de opstandelingen in de film de steun krijgen van de bevolking van Odessa, de havenplaats waarin de kruiser voor anker gaat, grijpt de tsaristische politie in, met als resultaat de fameuze 'trappenscène'. PANTERKRUISER POTEMKIN wekt de suggestie van een historische reconstructie, maar is in werkelijkheid een revolutionair statement, dat zich niet al te veel om de feiten bekommert. Zo is het happy end in de film, waarin de Potemkin een kettingreactie veroorzaakt van muitende schepen, volstrekt a-historisch: in werkelijkheid werd de muiterij neergeslagen.