Aftermath: the Remnants of War
De twintigste eeuw was de gewelddadigste eeuw uit de menselijke geschiedenis. Tijdens de talloze oorlogen vielen in totaal honderd miljoen doden. En een oorlog eindigt vaak niet na het tekenen van een vredesverdrag. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Donovan Webster volgt deze documentaire een aantal mensen die dagelijks met voorbije oorlogen te maken hebben. In de bossen ten noordoosten van Verdun zijn de medewerkers van de explosievenopruimingsdienst nog steeds bezig met het opsporen van mijnen uit de Eerste Wereldoorlog. Men schat dat er nog tien miljoen onder de grond liggen. Ook in Bosnië wemelt het van de landmijnen. In Sarajevo alleen al zijn zo’n 1800 mijnenvelden bekend. Een moslimvluchteling ruimt ze tegen zijn zin op; het is volgens hem ‘de meest ellendige baan denkbaar’. In Rusland zoekt een oude man, ‘de bewaker van de geesten’ genoemd, naar de onzichtbare graven van de soldaten die massaal zijn gesneuveld tijdens de slag om Stalingrad. Drie miljoen mannen vochten daar, twee miljoen van hen stierven. De documentairemakers reisden ook naar Vietnam, waar nog steeds verminkte en blinde kinderen worden geboren als gevolg van Agent Orange, het ontbladergif van de Amerikanen. In het ziekenhuis Tu Du wordt onderzoek gedaan naar de langetermijneffecten van de dioxine. De voice-over eindigt met een waarschuwing: ‘We leven in gevaarlijke tijden, want we hebben oorlogen geschapen die nooit eindigen.’