Shadowtime
De VR-gebruiker bevindt zich altijd in twee werelden tegelijk: de digitale en de fysieke. En zo heb je in Shadowtime, waar de heldere grens tussen virtualiteit en realiteit vervaagt, ook altijd twee lichamen. En vier handen – zoals je op zeker moment in augmented reality ervaart.
Het begrip ‘schaduwtijd’ is afkomstig uit discussies rond het Antropoceen en beschrijft het gevoel te leven in onverenigbare werkelijkheden. Zoals tegelijk in een VR en de klimaatcrisis – waaraan Shadowtime je telkens herinnert. Is de schaduwwereld van VR hiervoor alleen een schuilplek? Of kan juist VR ons leren op twee plekken tegelijk te zijn?