Spanish Earth
Deze documentaire toont niet alleen de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939), maar vertelt ook het verhaal van een groep boeren die gedurende deze periode hun land bewerken. Ivens' film ontwikkelt zich in feite op twee niveau's. Aan de ene kant wordt de kijker geconfronteerd met alle facetten van de oorlog. De heroïek en de gruwelen, de soldaten in gevecht tegen het fascisme en tegen buitenlandse interventie, de loopgraven, de gewonden en beelden van een door Duitse en Italiaanse bommen verwoest Madrid. Aan de andere kant zien we, in een relatief vredige sfeer, de boeren die tenminste nog land bezitten en eveneens over de kennis en de middelen beschikken om het te bewerken. De strijd die de soldaten aan het front leveren stelt de boeren in wezen in staat op het land te werken om vervolgens de strijders weer van voedsel te kunnen voorzien. SPANISH EARTH werd tussen maart en mei 1937 op initiatief van een groep Amerikaanse intellectuelen gemaakt. Ernest Hemingway voorzag de film van commentaar.