Blow It to Bits
In de lente van 2017 komt de Franse auto-onderdelenfabriek GM&S in het plaatsje La Souteraine in het nieuws als de werknemers dreigen de fabriek op te blazen. Een sluiting van het bedrijf is ophanden zonder dat er een oplossing ligt voor de 277 werknemers. Filmmaker Lech Kowalski besloot er te gaan filmen en bleef dat maandenlang doen.
Kowalski legde met zijn handheld camera vast hoe vastberaden arbeiders plannen maken, hoogoplopende discussies hebben, acties uitvoeren, blokkades opwerpen en praten met potentiële nieuwe eigenaren en politici. Zelfs president Macron bezoekt het bedrijf, waarbij hij de mannen en vrouwen belooft dat hij zich voor hen in zal zetten. Kowalski verslaat de gebeurtenissen van binnenuit, want hij mocht bijna overal bij zijn – hij laat zich zelfs een keer door de politie uit een gebouw wegslepen.
De regisseur laat er geen twijfel over bestaan aan welke kant hij staat. Met Blow It to Bits laat hij zien wat de menselijke gevolgen zijn van een economisch systeem waarin het belang van de aandeelhouder oneindig veel zwaarder telt dan dat van de werknemer.