didy
Een bedachtzaam en gevoelig portret van Didy, de moeder van filmmaker Gaël Kamilindi, die overleed toen hij vijf jaar oud was. Kamilindi gaat op zoek naar haar geschiedenis door vanuit Zwitserland, waar hij opgroeide, terug te reizen naar hun moederland Rwanda.
Met de herinneringen van Didy’s drie zussen en anderen die haar goed kenden, bouwt hij een beeld op van een sterke, onbevreesde en onafhankelijke vrouw. Tegelijk gaat de film over de gewelddadige historie van Rwanda, waar de Tutsi’s zuchtten onder de haat van het Hutu-extremisme, die op verschillende momenten gruwelijk tot uitbarsting kwam.
Naast de gesprekken met en tussen zijn tantes filmt Kamilindi het overweldigende landschap van zijn vroege jeugd en de kunstzinnige rituelen die hij uitvoert om dichter bij zijn moeder, zijn thuisland en zijn afkomst te komen. Hij maakt daarbij steeds gebruik van het natuurlijke, soms betoverende licht – dat een duister verleden, maar ook een ongekende schoonheid en veerkracht onthult.