As the Tide Comes In
De 27 bewoners van het Deense Waddeneiland Mandø zijn wel wat gewend als het gaat om noodweer en overstromingen. Maar klimaatverandering en steeds extremere weerbeelden bedreigen het acht vierkante kilometer grote Mandø. Gregers, de laatste boer op het eiland, ziet de onvermijdelijke catastrofe fier tegemoet. Hij weigert elders een leven op te bouwen en hoopt juist een vrouw te vinden om samen met hem de boerderij te bestieren.
Met een storm op komst, inspecteren Gregers en zijn trouwe hond de verouderde dijken die het eiland beschermen. Onderwijl viert Mie haar honderste verjaardag en betreurt Niels, een fanatieke vogelaar, het wegblijven van zeldzame vogels. Toeristen die bij laagwater in bussen arriveren, horen van gids Preben hoe Mandø’s gemeenschap tijdens een stormvloed in 1634 bijna compleet werd weggevaagd. Anno nu houdt de huidige generatie dapper stand, ondanks de nieuwe natuurdreiging.
Het portret van deze microkosmos wordt versneden door magistrale opnamen van het karakteristieke landschap, de veelvormige luchtpartijen en al dan niet door de wind gegeseld water. Het grimmige lot van deze eilanders, soms in verrassend droogkomische situatieschetsen opgedist, treft ons in zekere zin allemaal.