Our Century
De vooruitgang van technologie en ruimtevaart wordt in alle visuele heftigheid getoond in MER DAR. Regisseur Pelesjan heeft een collage gemaakt waar alles wat ook maar enigszins te maken heeft met de menselijke queeste om buiten de aarde te treden, als een lawine op de kijker afkomt. Mislukte lanceringen die eindigen in explosies, de seconden voor de start, de verwrongen gezichten van kosmonauten, maar ook neerstortende vliegtuigen, botsingen van treinen, alles wat de broosheid en kracht van de combinatie mens-techniek toont, is verwerkt in MER DAR. MER DAR is in 1990 gemonteerd uit materiaal dat Pelesjan in 1982 in een eerste versie presenteerde, en beukt de toeschouwer in een half uur tijd bijkans murw. Het slot van de documentaire is dan ook een bijna metafysische apotheose, beelden van uitbarstingen op het zonneoppervlak met het kloppende geluid van een mensenhart.