Een klein fonkelend stipje glijdt langzaam over het zwarte scherm. En dan de volgende, en een derde. We lijken te kijken naar een abstract videokunstwerk, maar er zit iets heel anders achter het Japanse 13.
Filmmaker Shinya Isobe liet vijf jaar lang zijn camera op exact dezelfde plek staan, om elke dertien seconden een beeldje van de zonsondergang te schieten. In een reeks samengevoegde timelapses zien we hoe de zon kalm van links naar rechts schuift. Talloze keren. Eerst nog in een keurige lijn, terwijl het muisstil is. Later verschijnen er patronen, ondersteund door een minimalistische soundtrack.
Digitale trucage kwam er niet te pas aan de hypnotiserende beelden die voorbij trekken. Isobe legde zijn analoge opnames uit verschillende jaargetijden over elkaar heen, om zo hele clusters van glimmende vlekjes naar voren te toveren. Zie het als een samensmelting van tijd, mijmer over de mens versus de kosmos; iedereen is vrij om zijn of haar eigen associaties te maken.