Netsuke
Het Rijksmuseum van Oudheden is in het bezit van meer dan 1500 zogenaamde netsuke’s, Japanse gordelknopen, gedragen om geldbuidel en tabakszak op de plaats te houden in een kimono. Kunstig gestileerd en vol afbeeldingen van Japanse taferelen komen ze tot leven door de camera van Nico Crama. Hoewel de film geen verhaallijn kent noch veel bestaande personen laat zien, maakt de combinatie tussen beeld, geluid en montage een spannend geheel, de beeldjes lijken hun eigen leven te hebben. De fluitist speelt zijn lied, een schildpad steekt brutaal zijn kopje naar buiten, duidelijk makend dat deze gordelknopen niet alleen functioneel zijn, maar vooral een teken zijn van groot kunstenaarschap. Slecht enkelen zijn gesigneerd, de anderen gaan anoniem door het leven. Een moeder met kinderen, verschillende beesten, en aardman-achtige figuren maken hun opwachting in dit korte filmpje.