Solidarity Song: the Hanns Eisler Story
In tegenstelling tot Kurt Weill, die wereldwijde bekendheid verkreeg met de muziek die hij voor de toneelstukken van Bertolt Brecht componeerde, verwierf componist Hanns Eisler met dezelfde bezigheid veel minder roem. Zijn leven werd gekenmerkt door eenzaamheid en vervolging: als overtuigd communist moest hij eerst op de vlucht voor de fascisten in Duitsland en toen voor de heksenjachten van McCarthy in de Verenigde Staten. Maar ook het regime van het communistische Oost-Duitsland was hem niet buitengewoon welgezind. SOLIDARITY SONG is opgebouwd uit interviews met vrienden en tijdgenoten van Eisler, tot voor kort onbekend archiefmateriaal waarin hij te zien en te horen is met Bertolt Brecht en recente opnamen van zijn werk, onder andere uitgevoerd door de Deutsche Kammerphilharmonie en het Berlin Rundfunksorkest. Regisseur Larry Weinstein (Toronto, 1956) heeft zich gespecialiseerd in portretten van moderne componisten. Voordat hij in 1996 SOLIDARITY SONG regisseerde, maakte hij een film over Kurt Weill (SEPTEMBER SONG, 1994).