Pierwsze lata
Op initiatief van Lubomir Linhart, directeur van de Tsjechoslowaakse staatsfilm, maakte Ivens deze film over de problemen die de jonge socialistische republieken Bulgarije, Tsjechoslowakije en Polen ondervonden bij de opbouw van de naoorlogse maatschappij. De film was opgezet als een vierluik, maar door de breuk tussen Moskou en Belgrado werd de Joegoslavische episode niet in de film opgenomen. De Bulgaarse episode is gefilmd in het dorpje Radilovo, waar tabak het belangrijkste produkt is, en waar de inwoners dus afhankelijk zijn van regen. Door regionale planning en irrigatiesystemen moet deze afhankelijkheid beëindigd worden. De Tsjechische episode verhaalt over het Tsjechische nationalisme sinds Jan Huss en reconstrueert de verbinding tussen de Tsjechische industrie en het Duitse fascisme. Er moet een nieuwe sociale en economische orde gevestigd worden. De episode eindigt met een speech over het eerste Vijfjarenplan. In de Poolse episode wordt een muzieklerares gevolgd, die het verwoeste Warschau verlaat op weg naar Silezië, dat na de oorlog aan Polen is toegevoegd. Daar vindt ze werk in een staalfabriek en raakt ze langzaam ingeburgerd. Herconservering van een nitraatkopie van het NFM.