Unearthing the Pen
Een jonge Oegandese geitenhoeder wil heel graag onderwijs volgen. In zijn dorp is een klein schooltje, waar hij verlangend door het raam naar binnen kijkt. Hij is vastbesloten te leren lezen en schrijven, al verstaat hij het Engels dat de leraar spreekt niet. Maar zijn missie is gedoemd te mislukken. Behalve dat het schoolgeld hoog en de schoolbenodigdheden erg duur zijn, is er een nog moeilijker te overkomen obstakel. Zijn (voor)ouders hebben lang geleden de pen ritueel begraven en in de ban gedaan. Zij staan hem niet toe geletterd te worden. We zien de jongen op het land met zijn geiten en in een stad, mijmerend over de betekenis van de pen, het symbool van het geschreven woord. Als de pen met de daaruit voorvloeiende kennis er niet geweest was, waren er geen huizen, auto's, of steden. Maar dat wordt door deze gemeenschap niet erkend. Uit een rituele ontmoeting tussen oudere mannen wordt pijnlijk duidelijk waar dat diepgewortelde wantrouwen tegen de pen vandaan komt.