The Last Year of Darkness – Live Edit Party
De documentaire The Last Year of Darkness schetst een aanstekelijk portret van de underground scene in het Chinese Chengdu. Die scene komt tijdens IDFA tot leven in een Amsterdamse club. Tijdens een dance party worden scènes uit honderden uren ruw filmmateriaal vertoond, op muziek van de protagonisten en de editor van de film.
In de dj-booth staan de Chengdu-dj’s Kimberly, Darkle, 647, Gena en de Nederlandse Marco, een veteraan van de underground party scene in Chengdu. In een tweede booth maakt editor Bobby Moser live een nieuwe montage van de film, geprojecteerd op een groot scherm achter hem – waarmee hijzelf een hoofdpersonage wordt. Tijdens de avond is er ook een drag-optreden van influencer Yihao, een van de gezichtsbepalende bezoekers en performers van Funky Town, de club die in de film centraal staat.
De makers van de film willen met deze clubavond een nieuwe filmervaring introduceren. Behalve voor de uitzinnige techno is er dan ook plaats voor conversaties – in een belendende ruimte spelen filmfragmenten waarin de openhartige gesprekken zijn te horen die plaatsvinden tijdens de nacht, of in de nuchterheid van de dag.