Spend It All
Het lijkt wel eens of de Amerikaanse samenleving een uniform geheel is, maar dat is natuurlijk allerminst het geval. Zo leeft in de zuidelijke staat Louisiana een groep mensen die de Cajuns genoemd worden. In de film die Les Blank in 1970 over deze aparte bevolkingsgroep maakte, komen ze naar voren als een gemoedelijk zootje ongeregeld. De Cajuns zijn verre nazaten van de eerste Franse kolonisten die door de Engelsen uit Canada verdreven werden en zich in de loop der tijd in het zuiden van Amerika vestigden. Sinds de 17de eeuw leefden ze daar twee eeuwen lang, min of meer geïsoleerd van de rest van Amerika, samen met ontsnapte slaven, piraten, Spanjaarden en Fransen. De oude Cajuns spraken beter Frans dan Engels, hielden van muziek maken en feestvieren en hadden een passie voor paardenraces. Of het nu nog steeds zo’n hechte gemeenschap is valt te betwijfelen, want een van de geïnterviewden maakte zich in 1970 zorgen over de jeugd, die naar school ging en boeken las. Vroeger was daar geen sprake van. Je werkte op het land of verdiende je brood als visser. Je geld maakte je vervolgens op aan paardenraces of feesten. Dat waren nog eens tijden.