Minerita
In de grauwe mijnstreek Cerro Rico in Potosí, Bolivia, is het leven bikkelhard. Voor mijnwerkers die met gevaar voor eigen leven de schachten in gaan op zoek naar zilvererts, maar ook voor vrouwen, die in het gebied vogelvrij verklaard zijn. Lucía (40), Ivonne (16) en Abigail (17) vertellen over hun dagelijks bestaan, waarin ze altijd en overal te maken hebben met geweld, veelal seksueel. Lucía werkt als nachtbewaakster en moet zichzelf regelmatig redden door dynamiet af te steken. Met een roedel honden in haar kielzog struint ze door het onherbergzame gebied. Ivonne heeft altijd stenen bij zich om van zich af te gooien als ze doelwit dreigt te worden. Maar ook thuis is het niet veilig. Ivonne: "Zelfs je eigen broers en je vader kun je niet vertrouwen.” Abigail is de enige vrouw in het gebied die zelf de mijnschachten betreedt. Als minderjarige weet ze dat ze er officieel niet mag werken, maar niemand heeft haar ooit op haar rechten gewezen. De camera volgt haar de diepzwarte schachten in, waar mijnwerkers bidden tot een demoon. Abigail: "Er is geen God in de mijn.” In een gebied waar zelfs onkruid niet overleeft, redden ijzersterke en kwetsbare vrouwen zich met een mix van heldenmoed en dynamiet.