His Name Is My Name
‘Gekke Gerrit’ werd hij genoemd, de overgrootvader van Eline Jongsma. Een tamelijk onschuldige bijnaam voor wie hij was: een fanatieke NSB’er en de nietsontziende, gewelddadige burgemeester van Krommenie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog verloochenden zijn kinderen hem uit schaamte, en zijn kleindochter groeide op zonder te weten van zijn bestaan. Maar geen enkel geheim kan voor eeuwig bewaard blijven.
In deze voor Instagram gemaakte animatieserie speurt Jongsma samen met haar filmpartner Kel O’Neill door archieven en familieherinneringen, waaruit een fragmentarisch portret van Gekke Gerrit ontstaat. Hoewel elke aflevering op zichzelf staat, vormt het geheel een ingenieuze, caleidoscopische blik op de geschiedenis, deels thriller, deels psychologisch onderzoek, voorzien van een stuwende soundtrack die aanzet tot verder kijken.
Kunstenaarsduo Jongsma + O’Neill richt zich minder op Gerrits motivatie dan op het creëren van een kroniek van oorlog en intergenerationele schuld. Het is een verhaal over herinneren en vergeten, en de manieren waarop het verleden door kan werken in het heden.