One Frontier, All Frontiers
De openingsshots laten het onderwerp van deze documentaire zien: een lange wand die land en strand doorsnijdt, en de Verenigde Staten scheidt van Mexico. In 2006 werd in de VS de Secure Fence Act aangenomen, voor de bouw van een muur langs de 3400 kilometer lange grens met het zuidelijke buurland. Dat moet een einde maken aan de jaarlijkse stroom illegale immigranten uit Mexico en Latijns-Amerika. Commentaarloos wordt gefilmd hoe gescheiden gezinnen en geliefden contact houden met elkaar: ze ontmoeten elkaar bij de scheidingswand, waar ze elkaar op sommige plekken door het ijzeren rasterwerk kunnen aanraken. Met kerst komen families en vrienden aan weerszijden van het hekwerk bij elkaar, worden er liederen gezongen en vliegen cadeautjes over de grens heen. In een Mexicaans opvanghuis maakt een moeder zich zorgen over haar in Denver achtergelaten kinderen, en maakt een oudere vrouw plannen om weer terug te keren naar de VS. Ze contempleert over welke optie beter is: door een tunnel of door de bergen. Sommige scènes op het strand van Tijuana hebben de vorm van een fotoreportage, wat de onwerkelijkheid van een muur op het strand nog eens versterkt.