Viva Paradis
Een week uit het tanende bestaan van een luxueus hotel in Tunesië, een land in transformatie. Rond het bijna verlaten hotel zijn niet alleen de ruïnes van Carthago maar ook de sporen van de recente revolutie overal zichtbaar. De strijd is gestreden, maar hoe nu verder? De Vlaamse documentairemaker Isabelle Tollenaere legde van 10 tot 16 maart 2011 de stilte na de omwenteling vast met alleszeggende beelden uit de toeristische industrie. In het enorme vakantiehotel geniet een handjevol van de resterende gasten nog steeds van het kunstmatige paradijs. Een groep dansers in militaire outfits voert zijn repertoire op in een lege nachtclub. De chique patio en de biljartzaal zijn uitgestorven. Ook buiten heerst de leegte na de revolutie, van het 'nieuwe' en onafhankelijke Tunesië. Op een vernielde muur staat te lezen: 'Thank you Facebook'. Banken zijn uitgebrand. Alles lijkt stil te staan. De statische tableaus van de verstilde hotelwereld en de storm die buiten is gaan liggen, kennen nagenoeg geen dialoog of uitleg en spreken voor zichzelf. Banale entertainment en revolutie lijken met elkaar te versmelten.