La citadelle Europe
Aan een baan komen in Benin is onmogelijk als je geen connecties hebt, vertellen Jonas en Roland. Ze zijn beiden de 25 gepasseerd, hebben geen baan en geen bankrekening. Dan wordt het tijd je horizon te verleggen. De jongens dromen van Europa. Daar, voorbij een eindeloze woestijn en een strook gevaarlijk water, moet het de hemel op aarde zijn. Op een dag nemen Jonas en Roland afscheid van hun familie en vertrekken naar het noorden. Ze hebben 250 euro op zak. Het is een risicovolle onderneming, maar de jongens zien het als een initiatierite. Wie Europa bereikt, is een man. Per bus, truck en terreinwagen reizen Jonas en Roland tot diep in de Algerijnse woestijn. Filmmakers Gilles de Maistre en Stéphanie Lamorré legden alles vast, soms met een verborgen camera. Het is een traject vol obstakels. Tussenpersonen belazeren de boel, chauffeurs vragen woekerprijzen, en tot overmaat van ramp worden reizigers midden in de woestijn achtergelaten. Alles kost handenvol geld, en iedere politiecontrole moet worden afgekocht. In Algerije lukt zelfs dat niet meer. Jonas en Roland belanden, berooid van hun laatste geld, in een Algerijnse gevangenis. Zo eindigt hun droom, net als die van zoveel andere Afrikanen die nooit een voet in het veilig afgeschermde Europa zullen zetten.