Twenty Feet from Stardom
Wie zijn die naamloze stemmen die rocksterren op het podium begeleiden? Achtergrondzangers en -zangeressen van grote artiesten blikken terug op de begindagen van de popmuziek en doen een boekje open over het anonieme bestaan in de schaduw van de roem, dat wordt getekend door misbruik, plagiaat, maar ook veel muzikale passie en plezier. Onzichtbaar voor het gewone publiek hebben deze achtergrondsterren met hun lange uithalen en loepzuivere stemmen onder muzikanten soms grote roem vergaard. Onder andere Sting, Mick Jagger, Bruce Springsteen en Stevie Wonder komen aan het woord over hun bewondering voor, en het belang van hun achtergrondkoor, maar het zijn de begeleidende artiesten zelf die in deze film in de schijnwerpers staan. Ze vertellen met trots en hartstocht over hun muzikale carrière, die zich afspeelt op een paar meter afstand van de schijnwerpers. De bij vlagen ontstellende verhalen gaan over gestolen zangopnames die de carrière van een ander opstuwden, tot het nooit erkend zien van bijdragen aan een superhit. Maar er zijn ook prachtige anekdotes over het samenwerken met wereldberoemde bands. De interviews worden afgewisseld met archiefbeelden van optredens in bijna alle populaire muziekgenres, en natuurlijk begeleid door een aanstekelijke soundtrack. Hartveroverend portret van zangtalenten die kozen voor een loopbaan in dienst van andermans succes.