Mapplethorpe: Look at the Pictures
Nog controversiëler dan het werk van de wereldberoemde New Yorkse homo-erotische fetish-fotograaf Robert Mapplethorpe (1946-1989), was zijn leven. Dit is het portret van een kunstenaar die eigentijdse fotografie tot de schone kunsten verhief en daarmee een culturele oorlog ontketende die nog steeds woedt. De titel is ontleend aan een oproep van een onthutste homofobe senator die in 1989 tijdens een rechtszaak de sluiting van een reizende Mapplethorpe-tentoonstelling eiste. Vanaf dit vertrekpunt volgen we de curatoren van het J. Paul Getty Museum en het Los Angeles County Museum of Art, die Mapplethorpe’s werk in kaart brengen voor een parallel retrospectief. Hun observaties over seksualiteit, (zelf)portretten en bloemstillevens vormen het raamwerk voor een biografie van de kunstenaar, aan de hand van interviews met familieleden, vrienden, collega’s, buren, modellen, minnaars, kunstcritici en verzamelaars. Die worden steevast in kleur vastgelegd met een Hasselblad: de karakteristieke camera waarmee Mapplethorpe zijn zwart-witfoto’s maakte. Bijzonder is ook dat de op 42-jarige leeftijd aan aids overleden Mapplethorpe dankzij oude geluidsopnames vaak zelf als verteller te horen is.