Traumspuren
Hertha Einstein-Nathorff is het laatst overgebleven lid van de beroemde Einstein-familie en was ooit een vermaard dokter in het Berlijn van voor de Tweede Wereldoorlog. Omdat ze als joodse uit handen van de nazi's wilde blijven, vluchtte ze in 1940 naar New York. TRAUMSPUREN is niet het zoveelste verhaal over een beroemde emigrant. De film richt zich op het feit dat door te vluchten uit Duitsland weliswaar vele levens zijn gered, maar dat te weinig aandacht wordt besteed aan de emotionele prijs die daarvoor betaald werd. Hoeveel emigranten zijn niet ongelukkig geworden, omdat ze werden gedwongen hun cultuur en omgeving te verlaten? Terwijl met de camera een bezoek wordt gebracht aan alle plaatsen die voorkomen in Hertha Einstein-Nathorffs dagboek, wordt op een persoonlijke en ontroerende manier duidelijk, dat immigratie niet altijd garant staat voor innerlijke rust. De 97-jarige Hertha Einstein-Nathorff heeft meer dan een halve eeuw in een land gewoond, waarvoor ze nooit zoveel liefde kon voelen als voor het land waar haar familie vandaan kwam en waar ze haar jeugd had doorgebracht. Wat haar levensverhaal nog tragischer maakt is het besef dat ze zelfs na de nazi-tijd niet terug kon keren naar haar vaderland.