La persona de Leo N.
Sinds 1982 kunnen Italiaanse transseksuelen volgens wetsartikel 164 gesubsidieerd een operatieve geslachtsverandering ondergaan. Wie hiervoor in aanmerking komt krijgt bovendien hulp bij het op papier wijzigen van de seksuele identiteit. Voorwaarde is wel dat men zich onderwerpt aan een ingewikkelde, langdurige en psychologisch zeer zware procedure. Als twaalfjarig jongetje wist Nicola De Leo al dat ze vrouw wilde worden. Gedurende vijf spannende jaren voert Nicole haar emotionele en fysieke strijd in het bijzijn van de camera van regisseur Alberto Vendemmiati. Werkend als actrice, verkoopster van carnavalsmaskers en prostituee financiert ze haar cosmetische behandelingen en leeft ze toe naar de gesubsidieerde geslachtsoperatie.