The Panama Papers
Premiers, presidenten, voetballers, sjeiks en emirs raakten begin 2016 in opspraak door onthullingen uit de Panama Papers, gelekte documenten van juridisch advieskantoor Mossack Fonseca. Het kostte diverse regeringsleiders hun baan.
In deze documentaire vertellen redacteuren van de Süddeutsche Zeitung hoe de zaak een jaar eerder begon toen een anonieme klokkenluider een enorme hoeveelheid geheime data over grootscheepse belastingontduiking aanbood. Al snel beseften ze de omvang van de belastende informatie en besloten ze de hulp in te roepen van onderzoeksjournalisten uit alle hoeken van de wereld, waaronder die van de Nederlandse kranten Trouw en Het Financieele Dagblad, om alles door te spitten.
Een flinke klus, en niet zonder gevaar: de mensen om wie het ging hadden veel macht en weinig scrupules. Een extra uitdaging was om een project waar zo veel mensen aan werkten, geheim te houden. De onthullingen kregen verstrekkende gevolgen, en niet alleen voor de mensen die in de documenten worden genoemd. Journalist Daphne Caruana Galizia, die met informatie uit de Panama Papers de corruptie op Malta aan de kaak stelde, werd in 2017 vermoord.