The Bully Project
Als de twaalfjarige Alex slechts genegeerd wordt, heeft hij een goede dag. Vaker wordt hij uitgescholden voor \i fish face\i0 en bruut geslagen door leeftijdsgenoten. Zijn dagelijkse hel begint al in de gele schoolbus waar hij, zo registreert de camera akelig duidelijk, gruwelijke dreigementen naar z'n hoofd gesmeten krijgt. Hij bijt liever zijn tong af dan aan zijn vader te vertellen wat hem wordt aangedaan. Hirsch volgt vijf gepeste kinderen en hun ouders. Twee gezinnen verloren hun kind aan de gevolgen ervan: de jongeren pleegden zelfmoord. Deze visueel aantrekkelijk gedraaide documentaire wil medescholieren en schoolleidingen bewust maken van de ernst van dit probleem en laat moedige tieners aan het woord die middenin de ellende zitten. Zo vertelt een zestienjarige lesbienne over hoe ze werd buitengesloten, uitgescholden en zelfs aangereden en blijkt een veertienjarig meisje in een jeugdgevangenis te zitten omdat ze, na talloze treiterijen op tilt sloeg en met een pistool zwaaide. Hun schrijnende verhalen, gecombineerd met schokkende opnames van zelfs fysieke mishandelingen en de slachtoffers die met opgetrokken schoudertjes door schoolgangen lopen, roepen duidelijk vragen op: Wie is schuldig aan deze ellende? De bullebakken? Ouders die hun pestende kinderen ongestraft laten? Schoolleidingen? En belangrijker nog: wat gaan we eraan doen?