Undercover: Exposing the Far Right
In de strijd tegen extreemrechts staat de Britse belangenorganisatie Hope Not Hate in de frontlinies. Medewerkers onderzoeken de werkwijzen en financiën van verschillende organisaties. Daarbij gaan ze regelmatig undercover, want deze groeperingen spreken zich pas echt uit binnenskamers.
Met verborgen camera’s en geluidsapparatuur registreren de medewerkers van Hope Not Hate demonstraties, symposia en zelfs besloten vergaderingen. Voor dit werk betalen ze een hoge prijs: adresgegevens circuleren in kringen van hooligans en aanhangers van witte suprematie.
In Undercover: Exposing the Far Right worden enkele undercoveroperaties van Hope Not Hate op de voet gevolgd. Zo weet activist ‘Chris’ het vertrouwen te winnen van de mensen achter een platform voor pseudowetenschap over ras en gender. Het platform probeert opiniemakers en investeerders voor zich te winnen. Langzaam ontstaat het beeld van een goed georganiseerde extreemrechtse beweging, met vertakkingen dwars door Europa en contacten met een politieke partij.