Juvenile Judge
Gedurende lange tijd volgden de filmmakers het werk van een aantal Nederlandse kinderrechters. De belangrijkste locatie is de ruimte waar de zittingen plaatsvinden, slechts een beperkt aantal scènes is gefilmd in de gangen en de lift die naar de rechtszaal leidt. De camera neemt een bescheiden plaats in en registreert sommige verdachten uitsluitend van achteren, zodat ze voor de kijker onherkenbaar blijven. De procedure is steeds gelijk, de aanwezigen ontvouwen hun ideeën over de zaak en de rechter doet uitspraak. Maar de zaken zijn heel divers en stellen de rechter steeds weer voor dilemma's. Is het voor de welbespraakte Yoenes het beste om vrijgesproken te worden van de hem ten laste gelegde straatroof, zodat hij zijn school kan afmaken in plaats van vast te zitten in de jeugdgevangenis? En wat te doen met Tenisha, die aangeeft dat ze door haar moeder letterlijk het huis is uitgeschopt en wier vader ook niet zo goed weet hoe hij zijn dochter kan opvangen?