Europe in 8 Bits
In de jaren negentig speelde iedereen Donkey Kong en Super Mario op hun Gameboys. Een kleine twee decennia later trokken een aantal creatievelingen de apparaten onder een laag stof vandaan en transformeerden ze tot muziekinstrumenten. En nu staan ze als dj in kleine clubs voor enthousiaste menigtes met hun oude gameconsole als draaitafel. De 8-bit tonen herinneren aan de jaren tachtig, maar zijn herverpakt tot iets radicaal nieuws. In de aanstekelijke documentaire volgen de quotes van de sterren van de 'chipmuziek' elkaar in hoog tempo op. Samen vertellen ze van binnenuit het verhaal van de opkomst en betekenis van de chipmuziek. Die laat zich niet reduceren tot een nostalgisch terugverlangen naar de puberjaren. Het is ook een vorm van rebellie: tegen het idee dat nieuwe en complexere technologie het leven beter maakt. Juist vanuit de beperking van de 8 bits kan de creativiteit tot grote hoogtes worden gestuwd. En dat alles gelardeerd met vrolijke animaties, hilarisch archief en bovenal opzwepende muziek. Zonder glimlach de filmzaal uitlopen is geen optie.