Biggie & Tupac
Waar Nick Broomfield verschijnt, worden geheid complottheorieën ontvouwen en belangwekkende onthullingen gedaan. De regisseur van controversiële documentaires als KURT & COURTNEY (1998) en HEIDI FLEISS: HOLLYWOOD MADAM (1995) gaat in zijn nieuwste film op zoek naar de waarheid achter de moorden op rapsterren Tupac Shakur en Biggie Smalls (ofwel Notorious B.I.G.), zes maanden na elkaar in 1996-1997. Voor geen van beide moorden is ooit een dader berecht. De schietpartijen werden afgedaan als de onvermijdelijke climax van de rivaliteit tussen de twee populaire rapartiesten. Uitgangspunt van Broomfields zoektocht vormt het verhaal van voormalig agent Russell Poole, die onderzoek deed naar de moord op Biggie Smalls, maar door zijn superieuren van de zaak werd gehaald zodra hij verbanden constateerde tussen het misdrijf en platenbaas Suge Knight, corrupte agenten binnen de LAPD én de eerdere moord op Tupac. Dat Poole’s theorie geen nattevingerwerk is, wordt door Broomfield overtuigend aangetoond. Met niet te stuiten enthousiasme bezoekt de nieuwsgierige Brit – als altijd prominent aanwezig in zijn film – vervaarlijk uitziende bodyguards, veroordeelde ex-agenten en uiteindelijk zelfs de imposante en invloedrijke Suge Knight. Hij sleept diverse cruciale getuigenissen binnen en stelt en passant het heersende beeld van Tupac en Biggie bij. Ondersteund door goed gekozen archiefmateriaal en een passende, opzwepende soundtrack is BIGGIE AND TUPAC een indrukwekkende en dappere onderzoeksdocumentaire, waarmee Broomfield zichzelf overtroffen heeft.