Si me comprendieras
De in Spanje woonachtige Cubaanse filmmaker en scenarioschrijver Rolando Díaz is in deze film op zoek naar een zwarte actrice en danseres voor de hoofdrol in zijn nieuwe film, een muzikale komedie. In plaats van een professionele actrice uit het bekende circuit te casten, begint hij een zoektocht in de straten van Havana. Zo hoopt hij een hoofdrolspeelster te vinden met de spontaniteit en de authenticiteit die hij voor zijn project denkt nodig te hebben. Tien vrouwen worden geselecteerd. De regisseur zoekt hen thuis op en vraagt hen om voor de camera te vertellen over hun leven en hun dromen, wat ze doen met een verrassende eerlijkheid en openheid. Door de portretten van deze tien jonge zwarte vrouwen ontstaat langzamerhand een beeld van het dagelijks leven in het hedendaagse Cuba, met al zijn problemen van werkloosheid, armoede en racisme, waarin deze vrouwen zich met moeite staande weten te houden.