Burden of Dreams
Een ontluisterend verslag van de krankzinnige omstandigheden waaronder Werner Herzog zijn meesterwerk (1982) filmde. Net als de megalomane hoofdpersoon wilde Herzog een stoomschip over een berg in de Peruaanse jungle tillen, om een opera in het oerwoud te bouwen. De opnames werden geplaagd door een schier eindeloze reeks tegenslagen. Hoofdrolspeler Jason Robards werd ziek nadat veertig procent van de film opgenomen was. Zijn vervanger Klaus Kinski, toch al berucht om zijn bovenmenselijke woede-uitbarstingen, bepaalde de sfeer op de set met zijn explosieve karakter. En dan waren er nog een grensoorlog tussen Peru en Ecuador die de opnames teisterde, een vliegtuigongeluk, langdurige stortbuien en vijandige indianen. Vele acteurs verlieten de set, waaronder Mick Jagger, die door alle vertragingen niet langer meer kon blijven. Volgens Herzog leer je de mens pas onder extreme druk kennen, zodat de documentaire, opgezet als een etnografisch document, van de onlangs overleden documentairemaker Les Blank de ware Herzog toont, die hysterisch het onmogelijke trotseert.