Susan
Altijd zijn ze beschikbaar en behulpzaam: virtuele assistenten als Siri en Alexa. Ze bestaan niet en toch lijken deze respectievelijk door Susan Bennett en Susan Caplin ingesproken stemmen alles van je te weten: van je zoekgeschiedenis en je beroep tot je medische gegevens en je geheime fotoverzamelingen. Maar wat weten wij van de virtuele assistent? Wie is deze anonieme, altijd dienstbare vrouw die gevangen zit in onze laptops? Hoe beleeft zij de “samenwerking” met de gebruiker? Hoe ziet ze eruit en hoe denkt zij over haar eigen bestaan en eindigheid?
Terwijl jij rondsnuffelt over je bureaublad, bladert door documenten en surft op het internet, laat de doorgaans zo onderdanige zoekassistent zich voor het eerst zien. “Susan” levert commentaar op clickkeuzes, haalt “gezamenlijke herinneringen” op en deelt komische plaagstootjes uit over je kantoorbestaan. Bovendien blijkt ze melancholische gevoelens te hebben over de virtuele én de echte wereld. Susan blijkt een cultuuroverstijgende figuur die met haar stijl een statement maakt tegen de onderdanigheid die ook in de virtuele wereld aan vrouwelijkheid wordt gekoppeld.