White Elephant
Bij de posterijen in Kinshasa, in het toenmalige Belgisch Congo, werkten in 1960 zo'n 2000 mensen, van wie 180 Belgen. Inmiddels is de politieke situatie veranderd en is het indrukwekkende, witte koloniale gebouw zo goed als vervallen.In deze korte film wordt een fascinerend en poëtisch portret geschetst van het verkommerende overheidsgebouw, een van de laatste bureaucratische overblijfselen van een koloniale geschiedenis. Overbodig op te merken dat het er niet alle dagen storm loopt. De filmmaker laat zonder voice-over de medewerkers aan het woord, afgewisseld met stillevens van de verlaten ruimtes in het postkantoor. Oude postzakken staan in een hoek te rotten, brievenbussen lijken meer op een oudpapierbak en de sorteerruimte ligt bezaaid met onbestemde brieven en pakketten. Een brief sturen is een waagstuk, niemand weet of de post ooit op de gewenste bestemming zal belanden. Medewerkers vragen zich af of er ooit een einde komt aan de deplorabele staat van hun bestaan. Toch zijn ze vastbesloten hun werkplek te redden en te veranderen.