Dream & Deed
In de periode 1891-1927 maakt Henriette Roland Holst een dramatische ontwikkeling door. Als aankomend dichteres uit een gegoed burgerlijk milieu stort ze zich vol idealisme en overgave in de arbeidersbeweging. Maar binnen de verschillende socialistische partijen vindt een heftige richtingenstrijd plaats, waarin Henriette niet gemakkelijk haar plek vindt. Als ze na een reis door de Sovjet Unie ontgoocheld terugkomt, voelt ze zich bij geen enkele linkse partij meer thuis. Later zal ze terugblikken op deze tijd in haar biografie "Het vuur brandde voort". De film reconstrueert deze periode aan de hand van oud filmmateriaal, gecombineerd met teksten van Henriette Roland Holst zelf: flarden uit brieven, gedichten, toespraken en boeken, spaarzaam aangevuld door een persoonlijk commentaar van de filmmaker.