The Other Dream Team
Op het basketbaltoernooi van de Olympische Spelen van 1988 in Seoul versloeg de Sovjet-Unie de Verenigde Staten, dat een B-team had opgesteld en een zeldzame nederlaag leed. Dat zou de Amerikanen geen tweede keer overkomen. Vier jaar later stuurden ze naar de Spelen in Barcelona een team met louter dure sterren uit de fameuze NBA-competitie: het zogeheten Dream Team. De Sovjet-Unie bestond inmiddels niet meer, maar onder de vlag van het GOS nam een gelegenheidsploeg deel met spelers uit Rusland en andere voormalige Sovjetstaten. De hoofdmoot van de ploeg van vier jaar eerder bestond uit spelers uit Litouwen, dat in 1990 het Russische juk van zich had afgeworpen. De Litouwse basketbalploeg was in de halve finale kansloos tegen het Amerikaanse Dream Team, dat goud won en symbool stond voor glamour en vrijheid. Maar in de strijd om het brons versloeg Litouwen, dat op ludieke wijze werd gesteund door de Amerikaanse hippieband The Grateful Dead, aartsrivaal GOS. vertelt het verhaal van de trotse Litouwers, die dankzij hun nationale sport de voormalige onderdrukker lik op stuk gaven en hun culturele identiteit hervonden. De herinneringen gaan terug naar 1940, toen Sovjetdictator Stalin de Baltische staten bezette en delen van de bevolking liet deporteren naar Siberië. Waar de Litouwers overigens ook basketbal speelden.