Explosion Ma Baby
Katholieke processies gaan vaak gepaard met de nodige bombast, maar de jaarlijkse optocht ter ere van Sint Sebastiaan, vastgelegd door Pauline Curnier Jardin op een plek die ze geheim wil houden, valt in de categorie 'extreem'. Als het heiligenbeeld de kerk wordt uitgedragen, breekt er gezang uit, gaat er vuurwerk de lucht in en kleuren serpentinekanonnen de lucht rood, geel en groen. Naakte baby's worden door sterke mannen opgeheven naar de in lendendoek geklede Sebastiaan. Om hun nek dragen ze kettingen met bankbiljetten die worden geofferd aan de heilige. Kunstenaar Pauline Curnier Jardin raakte gefascineerd door dit bizar en heidens aandoende evenement. Verspreid over meerdere jaren maakte ze opnamen met een eenvoudige super 8-camera. De digitale blow-up en het kikvorsperspectief zorgen voor een dromerige sfeer die grenst aan trance. Een speciaal voor de film gecomponeerde drumsolo vermengt zich met de omgevingsgeluiden. Zo ontstaat een gecomprimeerde en tegelijkertijd uitvergrote weergave van een ritueel waarin het lawaaierige hier en nu wordt verbonden met een eeuwenoud geloof.