Cain's Children
In 1984 werden Pali, Jószef en Zsolt gefilmd in de meest barbaarse jeugdgevangenis van communistisch Hongarije, alledrie veroordeeld voor doodslag. Dertig jaar na dato zoekt Marcell Gerö deze jongens op, om te zien wat er terecht is gekomen van de plannen die ze destijds maakten. Bezoeken aan Zsolts oude dorp en moeder geven inzicht in de vernederingen die hij als kind kreeg te verduren. Hij woont nu op een psychiatrische afdeling. Gabesz (vroeger Jószef) was veertien jaar toen hij een leraar doodstak uit zelfverdediging. Hij zwerft en is vader van een kind dat hij niet zelf opvoedt. Pali was vijftien toen hij dertien jaar gevangenisstraf kreeg voor het doodschieten van zijn vader. Zijn moeder vertelde hem z’n hele leven dat hij niet deugde. Zijn dochtertje Valéria hoort nu op haar beurt vaak hetzelfde van haar (stief)zussen en oma. In indringende gesprekken met Pali, Gabesz en Zsolt – close-up gefilmd – maakt de regisseur de hartverscheurende balans op van hun mislukte levens, waarbij een link wordt gelegd tussen de plek waar ze terecht zijn gekomen en de omgeving waarin ze opgroeiden. Onnadrukkelijke visuele symboliek en spaarzaam ingezette muziek voegen een poëtische laag toe.