The Power of Speech
Hardy Vallejos verkoopt goedkope spullen in de bussen van Santiago, Chili. Hij is niet de enige. Een leger van verkopers verdient dag in dag uit een schamel inkomen in het openbaar vervoer van de stad. Tot de overheid in 2005 plotseling besluit dat Chili mee moet in de vaart der volkeren. En dus gaat het hele openbaar vervoer op de schop. Het moet schoner, zakelijker en eleganter worden. In \'e9\'e9n woord: Transantiago. En dat betekent: eruit met de verkopers. \i The Power of Speech \i0 volgt Hardy Vallejos terwijl hij zich samen met collega's in een vakbond organiseert. Nieuwe uniformen, geen illegale spullen meer verkopen: alles doen ze om een nieuw respectabel imago op te bouwen. Want de verkopers begrijpen dat het verleden voorgoed voorbij is. Tweeduizend mannen en vrouwen verzamelen zich om te protesteren. Het lukt hen hun verhaal te presenteren aan politici. En dan is het afwachten. \i The Power of Speech\i0 is een humoristisch maar vooral kritisch portret van de Chileense modernisering die weliswaar door politici werd bezongen maar niet de verwachte oplossingen voor alle problemen heeft gebracht. Toch blijkt de hele geschiedenis onverwachte uitkomsten te hebben.