Only the Strong Survive
In de zomer van 1999 gingen filmmakers Chris Hegedus and D.A. Pennbaker op zoek naar de vergeten artiesten van de legendarische Motown- en Staxlabels. Zij zijn nooit gestopt met werken maar worden nog zelden in staat gesteld om een nieuwe plaat of CD op te nemen. Zodoende interviewen ze legendarische sterren als Wilson Pickett, Sam Moore (van Sam and Dave), Mary Wilson (van The Supremes), Isaac Hayes, Jerry Butler en de Chi Lites. Verder worden oude opnames van de artiesten gecombineerd met beelden van hedendaagse schnabbels. De schrijnende waarheid over auteursrechten komt aan het licht: geen van deze artiesten bezit de rechten van de nummers die ze zingen of geschreven hebben. Zodoende geeft ONLY THE STRONG SURVIVE een eerlijk maar sober beeld van het lot van de toenmalige sterren. De muziek daarentegen heeft nog niets aan kracht verloren en doordat Hegedus en Pennebaker ervoor gekozen hebben de nummers in hun geheel te laten zien, swingt de documentaire als een bezetene.