Bloodless
Een verlaten straatje in Zuid-Korea. Felle neonkleuren, harde tl-verlichting uit avondwinkels, galmend geklak van hoge hakken. Een vrouw loopt in haar eentje over straat. Ze wordt nagekeken door een voorbijganger. De twee militairen die bij een eettentje staan, merken haar nauwelijks op. Er lijkt aanvankelijk weinig te gebeuren in de VR-film Bloodless. Maar dat er onheil nadert, is al aan de openingstekst af te lezen. Amerikaanse militaire bases nemen sinds de jaren 50 een flinke hap uit het bewoonbare deel van Zuid-Korea, inclusief 96 'camptowns' die zich juridisch gezien in een niemandsland bevinden. En dat weten de gestationeerde soldaten ook maar al te goed. Geloof het of niet, maar inmiddels zijn er een miljoen vrouwen geprostitueerd en 100.000 misdaden gepleegd. Bloodless is gebaseerd op een schokkende gebeurtenis in 1992. Omdat toeschouwers continu 360 graden om zich heen kunnen kijken, is het actief zoeken naar waar het fout kan gaan. En zodra je dat in de laatste scène ziet, merk je dat alle bedaarde stilte eigenlijk een lugubere, beestachtige onverschilligheid is. Reserveren op locatie.