Echos aus einem Düsteren Reich
Werner Herzog reisde voor deze documentaire mee met de Engelse journalist Michael Goldsmith, die terugkeert naar Centraal-Afrika waar hij onder het schrikbewind van dictator Jean Bedel Bokassa lange tijd gevangen zat op verdenking van spionage. Deze despoot is het bewijs dat absolute macht leidt tot absolute corruptie. Naar verluidt voerde Bokassa zijn tegenstanders aan de krokodillen, terwijl zijn medestanders, waaronder de Franse president Giscard d’Estaing, gepaaid werden met diamanten. Nadat Bokassa’s bewind omver was geworpen, werd er zelfs beweerd dat hij zich schuldig maakte aan kannibalisme. Herzog wisselt de beelden van de reis af met archiefbeelden en interviews met Bokassa’s familieleden. Bokassa werd kapitein van het leger op 23-jarige leeftijd, was een groot bewonderaar van De Gaulle en Napoleon, en pretendeerde een afstammeling van de farao’s te zijn. De tiran wordt zo op velerlei manieren verbeeld: als marionet, als symbool van het kwaad, als groot mysterie en als bewijs voor Herzogs stelling dat de mens een aangekleed beest is.