O amor é único
Op een heuvel in het Braziliaanse achterland, omringd door palmen en bananenbomen, woont Dona Alva, bijgenaamd de Machovrouw. Op haar elfde ooit verliefd geweest, op haar veertiende zonder liefde getrouwd en na een leven van hard werken als tachtiger weer alleen: haar man is overleden. Bedroefd maar vastberaden verhuist ze naar het dorpje aan de voet van de heuvel waar ze tussen de bar en de kerk haar leven opnieuw moet uitvinden. Zich niets aantrekkend van haar bezorgde familie valt haar oog op een aardige klusjesman die veertig jaar jonger is. Zal ze eindelijk liefde vinden?
Na Cargo, over de mannenwereld op een Noordzeeschip, treft Marina Meijer opnieuw een gevoelige ziel aan op een plek waar je dat misschien wel het minst verwacht. Maar voor een koppige vrouw als Alva, die gewend is haar eigen gang te gaan, doet leeftijd er niet toe. Zie haar gezicht oplichten in dit portret dat zich ontvouwt als een melancholische ballade.