Amsterdam Global Village
Een verre reis heel dichtbij, zo kan de bekroonde documentaire Amsterdam Global Village het best worden gekenmerkt. Voor dit epische portret van zijn woonplaats liet Johan van der Keuken zich inspireren door de 180 verschillende nationaliteiten die Amsterdam rijk is.
Op zijn karakteristieke manier rijgt hij uiteenlopende verhalen aan elkaar, met veel omtrekkende bewegingen – van een Ghanese begrafenis tot dansen in de Roxy, van de volkse visboer in de Jordaan tot de huiskamer van een Tsjetsjeense vluchteling. Reisleider bij deze ontdekkingstocht is Khalid, die als brommerkoerier de stad doorkruist met fotorolletjes en prints.
Amsterdam Global Village verscheen in 1996, vier jaar voor de publicatie van het invloedrijke essay ‘Het multiculturele drama’ van politicoloog Paul Scheffer, waarna de toon van het Nederlandse migratiedebat aanzienlijk scherper werd. Van der Keuken schetst geen rooskleurig beeld van de veelkleurige stad, maar toont haar zoals hij haar destijds zag: als een dorp waar de hele wereld samenkomt.