Into Great Silence
La Grande Chartreuse ligt diep in de Franse Alpen, en is een van de meest ascetische kloosters ter wereld. In 1984 vroeg de Duitse filmmaker Philip Gröning de kartuizer orde toestemming om een documentaire over hen te maken. Ze schreven dat ze daarover moesten nadenken. Zestien jaar later waren ze er klaar voor – een unicum voor dit moederklooster van de kartuizers dat nooit buitenstaanders toelaat. Gröning woonde zes maanden bij de monniken, en filmde hun dagelijkse gebeden, taken, rituelen en zeldzame bezoeken buitenshuis, zonder gebruikmaking van crew, kunstmatige verlichting, muziekscore en voice-over. De monniken betrachten achttien uur per dag stilte. Door te leven in stilte en eenzaamheid proberen ze zo dicht mogelijk bij God te komen. Grönings observerende film is één grote onderdompeling in dit transcendente kloosterleven. Wat in de stilte overblijft, is heel elementair: tijd, ruimte en licht. Grönings meesterwerk is dan ook meer meditatie dan documentaire, een film over bewustzijn en absolute aanwezigheid. Puurder kan cinema bijna niet worden.