Even stilte
In zijn allereerste ‘vrije filmpje’ geeft Van der Keuken een beeld van Amsterdam in de jaren zestig. Het zou het startpunt zijn van een omvangrijk oeuvre: ‘Lange tijd beschouwde ik het als voorgeschiedenis, maar nu zie ik dat het er helemaal bij hoort’, zo verklaarde Van der Keuken later over dit stadsgezicht. We zien een portret van een stad: we lopen door de stad en zien de mensen, de dingen en de verhalen erachter. Van der Keuken wilde eerder een collage van beeld en geluid maken dan een verhaal vertellen of een aantal losse scènes laten zien.