Mais qu'est-ce que'elles veulent?
Regisseuse Coline Serreau was verantwoordelijk voor twee grote filmsuccessen uit de hedendaagse Franse cinema: trois hommes et un couffin en romuald et juliette. Haar interesse in sociale rolpatronen, die zij in deze speelfilms op humoristische wijze heeft uitgewerkt, was ook de aanleiding voor de documentaire mais qu'est- ce qu'elles veulent? Vrouwen met een verschillende sociale achtergrond praten over hun problemen thuis en op het werk. Zo vertelt een boerin over het zware leven op de boerderij, dat zij "als het niet om de kinderen was geweest" al lang achter zich zou hebben gelaten. Maar ook de vrouw van een zakenman is niet echt gelukkig met de manier waarop zij haar leven in dienst van de carriŠre van haar man heeft gesteld. Deze vrouwenportretten worden geplaatst naast vrouwen die lijden onder het traditionele vrouwbeeld. Zo komen een vrouw met anorexia, een actrice die in porno-films speelt en een vrouwelijke dominee die graag een eigen kerk zou willen hebben aan het woord. Die laatste heeft de hoop niet opgegeven: "Ik vind het leuk wat ik gedaan heb maar ik heb niet gedaan wat ik leuk vind... Maar dat komt nog wel!"