Elena Ceausescu, Doctor Horroris Causa
“Een geschiedenis zonder tiran is als een dierentuin zonder hyena‘s.’’ Deze uitspraak van de Roemeens/Franse filosoof Emile Cioran, specialist van de nachtzijde van het bestaan, is het motto van een film over Elena Ceausescu. Als echtgenote van Nicolae Ceausescu kon zij tussen 1965 en 1989 achter de schermen van hun Boekarests paleis ongehoord veel macht verwerven. Er wordt wel gezegd dat zij de drijvende kracht achter haar echtgenoot was, die in de volksmond de bijnamen ‘de stomme’ (vanwege zijn spraakgebrek) of het niet minder cynische ‘het genie van de Karpaten’ kreeg. De film ontrafelt de geschiedenis van Roemenië vanaf de Tweede Wereldoorlog, toen het land een vazalstaat werd van de Sovjet-Unie en de monarchie werd afgeschaft. Naast interviews met historici en intellectuelen wordt in de film veel gebruik gemaakt van archiefmateriaal. ELENA CEAUSESCU - DOCTOR HORRORIS CAUSA is geheel in Roemenië opgenomen, met een Roemeense crew, maar is aldaar door het gevoelige gehalte van het onderwerp nog nimmer vertoond.